baner 11 sztuka bycia razem
baner 2 społecznośc lokalna
baner 5 wszechstronny rozwój zdrowie
baner 4 bariery
baner 1
baner 6 integracja
baner 3 wolontariat
baner 6 wolontariat
baner 8 mistrzowie kodowania
baner 9 mistrzowie kodowanie
baner 10 patriotyzm
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
A A A

Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas VI-VIII

    Druga połowa października to przede wszystkim drukarki 3D. W ramach tej tematyki, zapoznawaliśmy się z różnymi modelami drukarek 3D, tj. z drukarkami o konstrukcji odkrytej oraz z drukarkami Flashforge 3 oraz Flashforge 4 o konstrukcji zabudowanej (szkoła została w nie zaopatrzona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”). Poznawaliśmy ich konstrukcję – podobieństwa i różnice w budowie, obsłudze i konfiguracji. Wykonywaliśmy na nich swoje pierwsze wydruki 3D. Doskonaliliśmy pracę w poznanym już wcześniej programie 3D Builder, budując różne modele. Poznawaliśmy również dodatkowe funkcje programów do „cięcia modeli” i przygotowania ich wydruków – Repetier-Host dla odkrytej drukarki oraz Flashprint dla drukarki FlashForge. W ramach zajęć z drukarek 3D, wykonaliśmy wspólnie projekt prostego przedmiotu (modelu) do rzutowania prostokątnego, łącząc w praktyce wiadomości z techniki o rzutowaniu prostokątnym i wymiarowaniu z modelowaniem przestrzennym w 3D Builder. Uczniowie wykonywali również swoje projekty, wg. własnego pomysłu. Część z nich drukowaliśmy - niestety, sam proces drukowania jest dość czasochłonny, więc nie da się od razu wszystkiego wydrukować w krótkim czasie. Ale to dopiero początek naszej wielkiej przygody z drukowaniem 3D:-)

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

druk 3D kolo inf kl6 8 2022

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas IV-V

    Druga połowa października upłynęła nam na dalszej pracy z mikrokontrolerem CyberPi. Wykorzystywaliśmy inne, wbudowane w mikrokontroler czujniki, takie jak: czujnik dźwięku, czujnik natężenia światła i miernik siły. Tworzyliśmy w środowisku mBlock programy, które mierzyły te wielkości fizyczne i przekładały na odpowiednią wizualizację graficzną, np. wykres liniowy lub słupkowy. Zbudowaliśmy również prostą grę, polegającą na pomiarze siły wstrząsów mikrokontrolerem, za które gracz otrzymywał punkty.
    Do CyberPi podłączaliśmy również zewnętrzne elementy i czujniki, takie jak: głośnik, matrycę niebieskich diod LED, czujnik odległości. Jeden z programów utworzonych w mBlock, odliczał od 9 do 0 za pomocą matrycy niebieskich diod LED, jednocześnie wypowiadając cyfry w języku angielskim, drugi zaś, dokonywał pomiaru odległości od dowolnej przeszkody, informując coraz krótszymi dźwiękami o zbliżaniu się do przeszkody i jednocześnie wyświetlał w cm odległość.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

cyberpi kolo inf kl4 5 2022

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

 

Wrześniowe i październikowe zajęcia Koła Informatycznego

dla klas VI-VIII

    Na pierwszych zajęciach Koła Informatycznego dla klas VI-VIII we wrześniu i w październiku, uczyliśmy się również podstaw obsługi mikrokontrolera CyberPi, tak jak grupa młodszych uczniów na swoim Kole Informatycznym. Poznawaliśmy podstawowe funkcje urządzenia oraz sposób pracy z CyberPi – podłączenie do komputera, podstawy programowania w mBlock, dwa tryby pracy Live i Upload. W ramach naszych ćwiczeń, wspólnie wykonaliśmy grę pt. „Pszczoła i łąka”, w której wykorzystaliśmy joystick oraz dwa przyciski mikrokontrolera. Za ich pomocą mogliśmy sterować latającą na ekranie pszczołą, która zapylała pojawiające się losowo kwiatki oraz przyspieszać lub zwalniać prędkość jej lotu. Wykonaliśmy również projekt bardziej zaawansowanego dyktafonu, który nie tylko umożliwiał nagrywanie i odtwarzanie głosu, ale posiadał dodatkowe funkcje. Na zajęciach poznawaliśmy podstawy związane z drukowaniem 3D - sposób przygotowania drukarki 3D flashforge do druku – uruchamianie, konfiguracja, kalibracja drukarki, parametry wydruku. W tego typu drukarki została wyposażona nasza szkoła w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Wykonywaliśmy też pierwsze proste projekty 3D przeznaczone do drukowania w programie 3D Builder. Pracowaliśmy również z programem FlashPrint, który umożliwia przygotowanie specjalnego pliku do wydrukowania na drukarce 3D.

Opiekun Koła Informatycznego Bogdan Żych

kolo inf 09 10 kl6 8 2022

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Wrześniowe i październikowe zajęcia Koła Informatycznego

dla klas IV-V

    Na pierwszych zajęciach Koła Informatycznego dla klas IV-V we wrześniu i w październiku, uczyliśmy się podstaw obsługi mikrokontrolerów CyberPi. Jest to główny, programowalny układ elektroniczny zestawu edukacyjnego, służącego do nauki programowania i elektroniki. W takie zestawy została wyposażona nasza szkoła w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. W ramach pierwszych zajęć zapoznaliśmy się z samym mikrokontrolerem CyberPi - jego funkcjami, podłączaniem do komputera, podstawami obsługi środowiska programistycznego mBlock, w którym można programować urządzenie. Poznaliśmy dwa tryby pracy mikrokontrolera: tryb Live oraz Upload. Dzięki temu mogliśmy nasze programy debugować w mBlock na żywo (tryb Live) lub przesyłać kod programu bezpośrednio na urządzenie i uruchamiać programy po odłączeniu CyberPi od komputera (tryb Upload). W ramach ćwiczeń wykonaliśmy wspólnie w mBlock grę komputerową pt. „Kosmiczna strzelanka”, w której wykorzystaliśmy przycisk oraz joystick CyberPi do sterowania rakietą i strzelania w nadlatujące asteroidy. Kolejnym projektem, który zrealizowaliśmy, była aplikacja również wykonana w mBlock – dyktafon, który umożliwiał nam nagrywanie i odtwarzanie głosu na mikrokontrolerze. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowane w CyberPi mikrofon oraz głośnik, a także różnokolorowe świecące diody LED.

Opiekun Koła Informatycznego Bogdan Żych

kolo inf 09 10 kl4 5 2022

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

 

Podsumowanie CodeMix 2016

codemix2016

08 grudnia 2016 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Stargardzie odbyła się w ramach ogłoszonego prze Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Cyfryzacji i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej „Konferencja – wojewódzkie warsztaty programowania dla dyrektorów i nauczycieli klas I-VI SP i gimnazjum CodeMix – Od zabawy i myślenia algorytmicznego do programowania aplikacji”. Wydarzenie to zostało objęte patronatem honorowym Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydenta Miasta Stargard. Patronem medialnym było Radio Stargard. Organizatorami przedsięwzięcia byli: Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty, ZSO Stargard, SP 48 im. WOP w Szczecinie, Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania. Partnerem wydarzenia była firma wspierająca edukację w nauce programowania „Edu Sense”. Na konferencję przyjechało ponad 100 nauczycieli z całego województwa zachodniopomorskiego. Honorowymi gośćmi były: Zastępca Prezydenta Miasta Stargard – Pani Ewa Sowa, specjalista do spraw innowacji Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty – Pani Teresa Kosmaczewska oraz Dyrektor Szczecińskiego Collegium Informatycznego – Pani Alicja Kwiatek. W ramach konferencji odbyły się warsztaty skierowane do nauczycieli trzech etapów edukacyjnych nauczyciele klas : I-III, IV-VI i Gimnazjum..

Tematyka spotkania obejmowała min.

  1. Programowanie bez komputera (unplugged) – korzyści, przykłady, doświadczenia, rozwiązania metodyczne: m.in. z użyciem maty edukacyjnej, zabawek.
  2. Darmowe aplikacje, platformy i otwarte zasoby edukacyjne do nauki programowania, metodyka wprowadzania technologii w proces edukacyjny dziecka – z użyciem tabletów i komputerów.
  3. Od unplugged do Scratcha Juniora (specyfika wizualnego interfejsu, podstawowe użyteczności Scratcha Juniora, filozofia języka, połączenie z treściami dydaktycznymi innych przedmiotów, praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych).
  4. Roboty – OZOBOTY,  prezentacja rozwiązań w obszarze robotyki – EduSense.
  5. Język programowania Scratch (specyfika wizualnego interfejsu, podstawowe użyteczności Scratcha, filozofia języka i platformy Scratch, konta nauczycielskie, połączenie z treściami dydaktycznymi innych przedmiotów, praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych).
  6. Roboty – prezentacja różnych rozwiązań w obszarze mechatroniki i robotyki (w odniesieniu do najnowocześniejszych narzędzi dostępnych na rynku edukacyjnym). Metodyka zajęć wykorzystujących robotykę i mechatronikę.
  7. Pocket Code – pomost pomiędzy Scratchem a App Inventorem, poznanie możliwości związanych z wykorzystaniem funkcji peryferyjnych urządzeń mobilnych (akcelerator, kamera itp.).
  8. App Inventor – pomost pomiędzy językiem wizualnym, a językiem tekstowym. Interfejs użytkownika, możliwości i ograniczenia techniczne. Tworzenie aplikacji mobilnych. Modele korzystania z AI: metodyka projektowa, idea startupów, User Experience Design (projektowanie aplikacji z uwzględnieniem potrzeb użytkownika), zwinna metodyka (modele współpracy zespołów projektowych), Apps for Good (proces od idei do produktu i jego dystrybucji), przykłady realizacji projektów w gimnazjum, nauczyciel, jako menedżer procesu uczenia się uczniów.

Warsztaty były prowadzone i wspomagane przez:

  • koordynatorkę i współorganizatorkę wydarzenia z ramienia SP 48 w Szczecinie – Annę Rakowską,
  • trenerów Ogólnopolskiego Programu Mistrzowie Kodowania: Krzysztofa Jaworskiego (koordynatora programu) i Dominikę Pastusiak,
  • przedstawicieli Edu Sense: Mieszka Bisewskiego i Patryka Gash
  • nauczycieli ZSO Stargard: Joannę Szczecińską (koordynatorkę konferencji z ramienia szkoły), Mirosławę Babicką-Mrzygłód, Bożenę Ciborowską- Lipko,  Annę Dąbrowską, Elżbietę Gumińską,  Wiolettę Januszewską, Marcina Kolanego, Renatę Kopę,  Hannę Lach, Ewelinę Lubowską, Annę Łotysz, Elżbietę Miłek, Marcina Moroza, Elżbietę Moskalewicz, Katarzynę Muchę,  Ireneusza Pabiana, Agatę Pająk, Katarzynę Przybylską, Beatę Skupińską, Ilonę Szymańską, Bogdana Życha;

Dodatkowo specjalnie na to wydarzenie uczniowie ZSO Stargard ( Piotr Czurak, Sebastian Janota, Karol Jurski,  Mateusz Kopacki, Jan Procherea)   przygotowali stoisko, na którym prezentowali swoje umiejętności z zakresu  programowania. Jeden z uczniów – Karol Jurski ( uczeń klasy III gimnazjum i jednocześnie słuchacz ZUT WI w Szczecinie)– pomagał również w prowadzeniu warsztatu z App Inventora dla nauczycieli.

Konferencja przebiegła w przyjaznej atmosferze. Warsztaty obejmowały wiele zagadnień, a uczestnicy wytrwale i aktywnie brali w nich udział. Podczas przerwy na poczęstunek, który ufundowany został przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty, nauczyciele mieli możliwość podzielenia się ze sobą wrażeniami i doświadczeniami z zakresu programowania.

Inicjatorki konferencji Joanna Szczecińska i Anna Rakowska składają podziękowania wszystkim przybyłym gościom i uczestnikom za udział w konferencji. Dziękujemy Państwu Alicji i Jackowi Kwiatek z SCI w Szczecinie za wypożyczenie robotów,  Pani Teresie Kosmaczewskiej z Kuratorium Oświaty w Szczecinie,  trenerom Mistrzów Kodowania, Edu Sense, Dyrekcji SP 48 w Szczecinie, Dyrekcji ZSO Stargard i wszystkim nauczycielom,  pracownikom administracji i obsługi, uczniom tej szkoły za pomoc w organizacji tego wydarzenia. 

Zapraszamy do obejrzenia 1 galerii zdjęć

Zapraszamy do obejrzenia 2 galerii zdjęć