„Tydzień Szkoły Promującej Zdrowie”
Od dzisiaj w naszej szkole rozpoczęliśmy obchody tygodnia Szkoły Promującej Zdrowie.
W związku z tym , że 25 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem wspólnie z naszymi uczniami postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tej tematyce.
Hałas towarzyszy nam w życiu codziennym. Wpływa na nasze zdrowie oraz samopoczucie. W dniu dzisiejszym postanowiliśmy więc „zmniejszyć poziom hałasu” w naszej szkole- wyłączając dzwonek szkolny, a podczas spotkań na lekcjach wychowawczych zastanawialiśmy się nad tym co może zrobić każdy z nas aby obniżyć hałas w swoim życiu. Dodatkowo na przerwach Pani Agnieszka Musiał wraz z uczniami wykonywała ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające z elementami jogi. Joga - jest jednym z najstarszych systemów filozofii indyjskiej. Oznacza jedność ciała, umysłu i duszy, a jej celem jest przywrócenie równowagi wewnętrznej. Uczniowie byli zachwyceni takim sposobem spędzania wolnego czasu.
W dniach 11.04 oraz 12.04 dzieci z klasy 3c oraz 2a wraz z wychowawcami odwiedzili RescueLab Stargard-nowoczesne centrum edukacyjno-szkoleniowego, mieszczące się przy Szkole Podstawowej nr 10. RescueLAB Stargard, to największy projekt stargardzkiego WOPR, który uczy pierwszej pomocy oraz zasad bezpieczeństwa nad wodą.
Uczniowie pod profesjonalnym okiem prowadzącego p.Mariusza Szafrana oraz jego wspaniałych pomocników mogli zapoznać się z pojęciami i zasadami udzielania pomocy przedmedycznej osobie poszkodowanej: zarówno takiej, która utraciła przytomność ale oddycha, jak i osobie, która nie oddycha. Dzieci mogły również dowiedzieć się, w jaki sposób układa się osobę nieprzytomną, ale oddychającą w pozycji bocznej bezpiecznej i jak zadbać o jej komfort termiczny. Każdy z uczniów miał możliwość przećwiczenia indywidualnie demonstrowanych przez ratowników procedur. Dzieci miały możliwość poćwiczenia RKO na fantomach. Podczas zajęć, wszyscy świetnie się bawili, a poprzez zabawę poznali i nauczyli się wiele ciekawych i przydatnych procedur związanych z udzielaniem pierwszej pomocy.
Dziękujemy bardzo prowadzącym za wspaniałe zajęcia.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji
Gotowanie po angielsku w klasie 8A
W dniu 15.03 w klasie 8A zajęcia z języka angielskiego odbyły się inaczej niż zazwyczaj. Korzystając ze szkolnej kuchni, uczniowie przyrządzali śniadanie, korzystając z przepisów napisanych w języku angielskim. Grupa żeńska wylosowała robienie truskawkowego koktajlu - strawberry smoothie - zaś męska - tostów - toasts.
Tworzeniu śniadania towarzyszyły pytania - oczywiście zadawane w języku angielskim - o wykonywane czynności.
Ósmoklasiści uczyli się i jednocześnie bawili...po prostu pysznie.
Jak bardzo? Wystarczy spojrzeć do poniższej galerii.
materiał nadesłała p. Karolina Kułakowska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Oferta edukacyjna stargardzkich szkół ponadpodstawowych
W piątek 11.03.2022r. w naszej szkole gościliśmy przedstawicieli stargardzkich szkół: Zespołu Szkół Nr 1 im. Mieszka I, Zespołu Szkół Nr 2 im. M. Kopernika i Zespołu Szkół Budowlano – Technicznych. Uczniowie klas ósmych zapoznali się z ofertą edukacyjną szkół i mogli więcej się dowiedzieć na temat postępowania rekrutacyjnego. Chętnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali pytania, aby więcej dowiedzieć się na temat interesujących ich kierunków. Spotkanie przebiegało w miłej i przyjaznej atmosferze.
Organizator spotkania: Stanisław Kacperski
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
W związku z trudnym czasem, z jakim wszyscy musimy się zmagać. Częstymi kwarantannami i obciążeniem jakie spada zwłaszcza na dzieci, Samorząd Uczniowski postanowił zorganizować warsztaty dla uczniów naszej szkoły pod tematem „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”. Wydarzenie to odbyło się 14.01.2022r w ramach realizacji działań w ramach "Transgranicznego Mostu Przyszłości". Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i naszej wspaniałej prowadzącej pani Marii Soroce.
Samorząd Uczniowski
Matematyka ze smakiem w kl. 4a
Czy matematyka może przydać się w kuchni? Oczywiście, że tak. Matematykę można odnaleźć dosłownie wszędzie. Szczególne miejsce zajmuje także w kuchni. 21 stycznia uczniowie klasy 4a wraz z wychowawczyniami w szkolnej pracowni kuchennej doskonalili umiejętność pracy w grupie, planowania zajęć oraz kształtowali umiejętności matematyczne w aktywnym działaniu. Uczniowie piekli kruche ciasteczka ozdobione kolorowymi posypkami. Podczas zajęć dzielili na dwie i cztery równe części. Przypomnieli sobie co to jest połowa i ćwiartka. Dzieci pracowały z dużym zaangażowaniem i radością. Zajęcia podobały im się bardzo, a ciasteczka wyszły przepyszne:)
Wychowawczynie: Elżbieta Gajewska i Katarzyna Witos-Szałęga
W styczniu, na lekcjach języka niemieckiego uczniowie klasy 6a, pod kierunkiem pani Iwony Łopacińskiej poznawali nowe słownictwo związane z posiłkami, zdrowym odżywianiem oraz tradycyjną kuchnią niemiecką. W pracowni językowej uczniowie obejrzeli film edukacyjny dotyczący jabłek, następnie przy użyciu smartfonów i kodów QR odszukiwali nowe słówka oraz je utrwalali w grach i quizach online. Na zakończenie wszyscy mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i poczuć się jak prawdziwi cukiernicy wspólnie przygotowując w pracowni gospodarstwa domowego strudel jabłeczny, czyli tradycyjny Apfelstrudel.
Uczniowie klasy: 1a, 3c, 4c, 7b i 8c przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia przygotowywali w grudniu, tradycyjne potrawy oraz wypieki świąteczne. Z dużym zaangażowaniem i ogromną radością młodsi i starsi włączali się w wykonanie zadań kulinarnych.
W wielkich garnkach gotowaliśmy składniki na pierogi i warzywa na sałatkę jarzynową. Chłopcy sprawdzili się w obsłudze maszynki i zmielili kilogramy farszu na pierogi ruskie oraz z kapustą i grzybami. Niesamowitą frajdę sprawiło uczniom lepienie pierogów , a następnie ich ugotowanie.
Niektórzy, po raz pierwszy kroili poszczególne warzywa, w drobną kostkę na pyszną sałatkę jarzynową i poznali składniki i przyprawy, które nadają smak tradycyjnej potrawie.
Największą atrakcją i najsmaczniejszą dla wszystkich uczniów to pieczenie ciasteczek. Napiekliśmy mnóstwo pachnących i kruchych pyszności, którymi mogliśmy ozdobić świateczne drzewko. Dzieci siekały, zagniatały i wałkowały samodzielnie ciasto. Wybierały swoje wzory foremek i dekorowały według uznania.
Wszyscy bardzo się napracowali w „naszej kuchni” i zdobyli niezbędne w codziennym życiu doświadczenie a także zintegrowali się w swoich zespołach klasowych.
"Pomocnicy świętego Mikołaja" wykonali przy użyciu maszyn stebnówka i owerlok czapki mikołajkowe oraz skarpety świąteczne na prezenty. Uczniowie specjalnie na tą okazję przygotowali różne materiały (polar bawełna), aplikacje choinki, nici oraz różne ozdoby i szablony. Uczniowie jak w prawdziwej fabryce Mikołaja wspópracowali ze sobą pracując w dwóch grupach. Jedna grupa odrysowywała szablony na materiale i wycinała, druga grupa szyła na maszynach. na stębnówce używając ściegu stebnowego, zygzaka oraz maszyny overlok. Na zakończenie należało połączyć obie części razem ( ścieg obrzucany). Wspólna praca była okazją nie tylko do doskonalenia umiejętności krawieckich ale również do rozmów dotyczących tradycji światecznych i integracji zespołu.
Poznajemy zawody introligatora i drukarza
Dnia 9 grudnia uczniowie klasy 5B, przy wsparciu wychowawców pani Iwony Prajzendanc i pani Małgorzaty Osiejuk uczestniczyli w zajęciach w pracowni poligraficznej. Zajęcia odbyły się na temat: Poznajemy zawody: Introligator, Pracownik Drukarni. Opiekun pracowni, Pani Mirosława Babicka-Mrzygłód, omówiła i pokazała wszystkim, co można ciekawego stworzyć korzystając z oprogramowania oraz sprzętu, który znajduje się w pracowni. Każdy mógł zaprojektować świąteczny element, który został wydrukowany przez panią Mirkę. Poznanie tajników zawodów, profesji które mogą być również rozwijane w środowisku lokalnym, krajowym i międzynarodowym jest jednym z celów zajęć z zakresu zawodoznastwa realizowanych w ramch godzin wychowawczych.
materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii - pracownia poligrafii
W dniu 18.11.2021 odbyło się kolejne spotkanie tematyczne w ramach pakietu II projektu „Transgraniczny Most Przyszłości - utworzenie polsko-niemieckich centrów orientacji zawodowej i zarządzania zdrowiem w Euroregionie Pomerania”, tym razem dla nauczycieli z polski i z Niemiec. Ze względu na sytuację epidemiczną na świecie, wymiana tematyczna między szkołą Oberbarnimschule z Eberswalde a Szkołą Podstawową nr 2 w Stargardzie odbyła się online.
Tematem przewodnim spotkania nauczycieli było „Wykorzystanie nowoczesnych technologii i narzędzi IT w procesie nauczania podczas zdalnej edukacji i nauki stacjonarnej”. Pedagodzy w obu partnerskich szkołach pracowali w czterech grupach, po pięciu nauczycieli z Niemiec i pięciu z Polski. Każda grupa przygotowała prezentację, a w niej strony internetowe i narzędzia TIK (Technologie informacyjno-komunikacyjne), które szczególnie były pomocne podczas zdalnej edukacji, a które można przenieść obecnie do nauczania stacjonarnego w szkole.
Dwie grupy ze szkoły w Stargardzie zaprezentowały narzędzia i aplikacje TIK zastosowane na lekcji języka obcego, biologii, matematyki, chemii i informatyki. Podczas wspólnych, praktycznych działań nauczycieli z partnerskich szkół, wypróbowane zostały strony do tworzenia angażujących ankiet, chmur wyrazowych, komiksów, quizów czy programów do tworzenia escape roomów. Nauczyciele zaprezentowali także efekty oraz przykładowe prace uczniów i nauczycieli, które wykonano przy użyciu przedstawionych narzędzi TIK. Ze szczególnym zainteresowaniem spotkała się prezentacja szkoły ze Stargardu dotycząca kodowania, robotyki i programowania.
Nauczyciele z Eberswalde przedstawili zaś zagadnienia związane z tematem: “Aranżacja tygodnia projektowego w ramach nauczania zdalnego (koncepcja interdyscyplinarna/ międzyprzedmiotowa”. Opisane zostały pomysły i konkretne przykłady do pracy w szkole metodą klasy odwróconej, na przykładzie lekcji języka hiszpańskiego i geografii. Pedagodzy ze Stargardu dowiedzieli się także, jak u naszych zachodnich sąsiadów wyglądała realizacja tzw. "Tygodnia projektowego", który miał miejsce podczas nauki zdalnej. W trakcie spotkania obie strony wyraziły wstępną wolę zorganizowania wspólnego tygodnia projektowego w swoich szkołach. Mógłby on dotyczyć tematu bliskiego młodzieży z obu krajów.
Spotkanie tematyczne nauczycieli było dla wszystkich bardzo inspirujące. Pokazało model pracy zdalnej, podczas której można jednocześnie zrealizować wiele różnych celów. Nauczyciele obu partnerskich szkół, podzieli się zdobytą wiedzą i nowymi doświadczeniami. Mieli okazję nie tylko rozwijać swoje kompetencje zawodowe i językowe ale też nawiązać nowe znajomości.
Młodzi cukiernicy- klasa 5c piecze rogaliki
9 listopada 2021 roku klasa 5c, wraz z wychowawczyniami, p. Agnieszką Salską i p. Elżbietą Rudzik, uczniowie klasy 5c w ramch lekcji wychowawczej uczyli sie współpracy poznając tajniki zawodu cukiernika. uczniowie piekli drożdżowe rogaliki z marmoladą i jabłkami. Zajęcia odbyły się w ramach godziny wychowawczej z zakresu doradztwa zawodowego. Uczniowie przy okazji mieli możliwość współpracy w grupach, wzajemnego wspierania się w zadaniach kuchennych, a na koniec degustacji przepysznych wypieków. Zajęcia odbywały się w szkolnej projektowej pracowni kuchennej. Rogaliki wyszły wszystkim wybornie. Mniam!
materiał nadesłała p. Agnieszka Salska
Dzień zdrowego śniadania w ramach
" Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania"
Nasza szkoła, jest jedną ze 103 szkół w województwie promujących zdrowe jedzenie i posiada Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Dlatego stało się już tradycją, że 8 listopada świętujemy Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Celem tego święta jest promowanie zdrowego jedzenia, dobrych nawyków żywieniowych, zachęcanie do spożywania zdrowych i regularnych posiłków, wśród najmłodszych. Kampania ma na celu pokazanie, dlaczego śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Działania, mimo iż pierwotnie skierowane głównie do dzieci, tak naprawdę dotyczą ludzi w każdym wieku. Jak zawsze do udziału w akcji, oprócz uczniów i wychowawców przyłączyli się pracownicy biblioteki i dyrekcja szkoły. W tym roku część uczniów wraz z nauczycielami przygotowywała kanapki z dużą ilością warzyw. Pozostali uczniowie przynieśli kanapki przygotowane w domu, by móc wspólnie zjeść śniadanie. Nauczyciele przypomnieli uczniom jak ważną rolę odgrywa w ich życiu śniadanie, które sprzyja dobremu samopoczuciu i dyspozycji do uczenia się.
Dziękuję wszystkim zaangażowanym za udział w tym wydarzeniu, które służy dobru uczniów naszej szkoły - koordynator do spraw promocji zdrowia Katarzyna Przybylska.
DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
8 listopada 2021r. uczniowie klasy Ib wzięli udział w akcji DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA.
Z tej okazji przypomnieliśmy sobie PIRAMIDĘ ZDROWEGO STYLU ŻYCIA, ponieważ wiemy, jak ważny w naszym życiu jest ruch oraz spożywanie zdrowej żywności. Poznaliśmy też zasady higienicznego przyrządzania posiłków i omówiliśmy etapy ich przygotowywania.
Następnie każdy uczeń naszej klasy w szkolnej kuchni, samodzielnie przyrządził zdrowy posiłek: pyszne kanapki oraz szaszłyki owocowe. Dzieci wykazały się ogromną kreatywnością wykonując zdrowe, kolorowe i smakowite jedzonko. Na koniec zasiedliśmy do wspólnego stołu i z apetytem zjedliśmy swoje zdrowe śniadanko, zwracając również uwagę na kulturalne spożywanie posiłków oraz zachowywanie się przy stole.
Wychowawczynie
p. Beata Kowalczyk
p. Monika Szyszka
Czymże byłoby omawianie mickiewiczowskiej epopei „Pan Tadeusz” bez poznania historii naszego narodu? Podróż w epokę romantyzmu, spacer po ścieżkach wydeptanych przez Adama Mickiewicza, kontemplacja miejsc, w których gościł poeta, było dla uczniów fascynującą przygodą. W tej wyprawie nie mogło zabraknąć doznań kulinarnych. Projekt „Uczta u Pana Tadeusza” zrealizowany w naszej szkolnej pracowni gospodarstwa domowego, to połączenie szlaku historyczno-literackiego ze szlakiem kulinarnym. Uczniowie klasy 8b i 8c podjęli się w ramach zajęć języka polskiego odtworzenia kuchni, którą Mickiewicz opisał w lekturze „Pan Tadeusz”. Postarali się przygotować ofertę potraw, które sięgają swymi korzeniami końca XVIII i pierwszej połowy XIX w., a które spożywał także sam Mickiewicz będąc w Wielkopolsce. Mogliśmy więc, dzięki zaangażowaniu ósmoklasistów, odbyć prawdziwą podróż w przeszłość z jej smakami, aromatami, przyprawami i kulinarnymi sekretami. Korzystaliśmy zarówno z przepisów zawartych w samym dziele, jak i sięgnęliśmy do staropolskich książek kucharskich, w których wynaleźliśmy przepisy na chłodnik litewski, kartacze, placki, omlety, ciasteczka litewskie, ryż z jabłkami, chrusty. Zwieńczeniem projektu była wspólna uczta przy suto zastawionym stole.
materiał nadesłała: Agnieszka Gadomska-Rataj
"Owsiane ciasteczka" w klasie 5B
29.10.2021r. było pysznie w klasie 5B, pod okiem pań: Iwony Prajzendanc, Małgorzaty Osiejuk odbyły się zajęcia w naszej szkolnej kuchni. Promując zdrowe odżywianie, jednocześnie wcielając się w postać ,,Cesi’’ przerabianej lektury piekliśmy "Owsiane ciasteczka". Po dobraniu się w grupy każda miała do wykonania określone zadanie, uczniowie sami analizowali przepis, przeliczali, odmierzali, wyrabiali ciasto, więc było i trochę matematyki. Na koniec odbyła się najprzyjemniejsza chwila degustacja. Wypieki wyszły Wyśmienicie!!!! Było smacznie, zdrowo i wesoło.
materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Kolejne spotkanie w ramach Pakietu II projektu polsko-niemieckiego: Transgraniczny Most Przyszłości odbyło się dnia 29 września 2021 r. Uczniowie i nauczyciele obu partnerskich szkół spotkali się dzięki wspólnej platformie online i na żywo uczestniczyli w zawodach sportowych, rozgrywanych na świeżym powietrzu. W imprezie uczestniczyło 200 uczniów z obydwu szkół oraz kilkudziesięciu nauczycieli.
W naszej szkole uczniowie klas siódmych rozegrali mecze w koszykówkę, dwa ognie oraz odbyła się sztafeta biegu dziewcząt i chłopców. W Eberswalde oprócz konkursów w dyscyplinach piłki nożnej i koszykówki, odbyła się także tradycyjna sztafeta 4 x 100m sprintem. Dzięki stałej transmisji online z każdego miejsca boiska sportowego, uczniowie mogli porozmawiać a także wzajemnie się dopingować i obserwować zmagania kolegów z partnerskiej szkoły.
Jednocześnie, grupy kreatywne w obu szkołach, tworzyły na papierze "cieniowe obrazy" różnych dyscyplin sportowych, które stały się ozdobą szkoły i przypominały wszystkim o tym wspólnie spędzonym na sportowo czasie.
Strona 1 z 2