Zajęcia koła informatycznego klas VI-VIII w maju i czerwcu
W maju i czerwcu tworzyliśmy własne projekty 3D w programie 3D Builder i w programie Blender, a także je drukowaliśmy. Były to różne rodzaju modele czołgów, czy poprawiony model rogu oraz model kota i psa. Szczególnie aplikacja Blender wymagała od uczniów dużo wyższych umiejętności w projektowaniu 3D, ponieważ sam program nie jest na tyle intuicyjny, aby szybko można było opanować wiele potrzebnych i dostępnych w nim narzędzi i opcji. Jednak uczniowie już od jakiegoś czasu pracują na kole informatycznym z tą aplikacją i wielu z nich nabyło wymagane umiejętności.
Na zajęciach koła informatycznego zajmowaliśmy się również programowaniem robota JD Humanoid, tworząc różne programy w środowisku Blockly. Programując, sterowaliśmy precyzyjnie serwomechanizmami robota, stosując odpowiednie polecenia języka JavaScript. Wykorzystywaliśmy także kamerę robota do identyfikacji kolorów i obiektów w jego najbliższym otoczeniu. Robot również rozpoznawał i śledził twarz danej osoby i odpowiednio reagował, np. wymawiając imię danej osoby. Uczniowie więc mogli popracować z prawdziwą sztuczną inteligencją, która w robocie odpowiada za rozpoznawanie i śledzenie twarzy, kolorów i obiektów.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zajęcia koła informatycznego klas IV-V w maju i czerwcu
W miesiącach maju i czerwcu zajmowaliśmy się w dalszym ciągu projektowaniem modeli 3D oraz i ich drukowaniem. W ramach projektowania, uczniowie mieli możliwość opracowania własnych modeli 3D w programie 3D Builder, takich jak np. model wiatraka czy model samochodu. Konstrukcje, które powstawały składały się z kilku części i były drukowane w tym samym czasie, ale jako oddzielne elementy, które po wydruku należało złożyć w jedną całość. W związku z tym, modelowanie wymagało od uczniów szczególnej dokładności oraz przemyślenia budowy i wielkości poszczególnych elementów tak, aby po wydruku wszystkie części do siebie pasowały. Podczas pracy nad modelowaniem dzieci wykorzystywały poznaną wcześniej opcję linijki, dostępnej w aplikacji 3D Builder. Poprawiliśmy także model 3D sowy, która była projektowana na wcześniejszych naszych zajęciach koła informatycznego i ją wydrukowaliśmy. Wydrukowany i znacznie większy model sowy został podarowany dzieciom z oddziału zerowego Przedszkola Miejskiego nr 5, funkcjonującego w naszej szkole. Była to po części praca wspólna wraz z uczniami z koła informatycznego z kl. VI-VIII.
Programowaliśmy również robota humanoidalnego JD Humanoid w środowisku RoboScratch. Tutaj szczególną uwagę zwróciliśmy na moduł kamery robota. Pozwala ona śledzić i rozpoznawać twarz, śledzić zdefiniowane kolory i przedmioty. Te opcje kamery wykorzystaliśmy w swoich programach, tworzonych w środowisku RoboScratch. Robot rozpoznawał trzy kolory: czerwony, niebieski i zielony, podążając kamerą za tymi kolorami i wymawiając ich nazwy, rozpoznawał również twarz, witając się z osobą i podążając za twarzą. Nauczyliśmy również robota odszukiwać wybrany kolor w jego najbliższym otoczeniu, np. czerwony i odpowiednio na niego reagować. Uczniowie mogli bezpośrednio popracować z zaimplementowanymi algorytmami sztucznej inteligencji robota, które były odpowiedzialne za rozpoznawanie i śledzenie przez kamerę twarzy, obiektów i kolorów.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Zapraszamy do obejrzenia filmu6
Upominek dla mam z masy solnej
Uczniowie klas 1b i 2c na zajęciach z modułu przyrodniczego poznali przepis na idealną masę solną. To świetny materiał dla dzieci, z którego można tworzyć dekoracje lub modele. Jej przygotowanie jest bardzo proste - potrzebujemy mąkę, sól i wodę. Można ją również zabarwiać dodając podczas wyrabiania barwniki spożywcze lub przyprawy. Z masy solnej powstały upominki dla mam - piękne serca na Dzień Mamy.
Na zajęciach został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Izolowanie DNA z owoców miękkich
Uczniowie rozwijający swoje zainteresowania w dziedzinie biologii i chemii połączyli siły, by poszerzyć wiedzę w zakresie genetyki i jej zastosowania w biologii molekularnej.
Doświadczenie polegała na wyizolowaniu materiału genetycznego z roślin i przeprowadzeniu obserwacji mikroskopowej. Wykorzystano do tego celu truskawkę, banana i pomidora.
Odizolowanie DNA daje nam możliwość odczytania kodu i zrozumienia jak są projektowane i jak powstają nowe odmiany.
DNA występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej organizmów żywych. Kwas ten jest naturalnym elementem naszej diety. Dziennie spożywamy ok. 2 g materiału genetycznego w skład, którego wchodzą genomy owoców, warzyw, zbóż.
Na zajęciach został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Kwietniowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas VI-VIII
Kwietniowe zajęcia koła upłynęły nam na projektowaniu różnych modeli 3D i ich drukowaniu, a także na sterowaniu i programowaniu robotów. Rozpoczęliśmy od wspólnego zaprojektowania w programie Blender sylwetki 3D człowieka. Zajęcia poprowadził jeden z uczestników koła, Wojtek. Krok po kroku zademonstrował, w jaki sposób możemy stworzyć postać człowieka w Blenderze. Zadanie okazało się wcale niełatwe. Na zajęciach projektowaliśmy również zaawansowany model 3D sowy, który okazał się dość złożony – posiadał wiele różnych, małych elementów składowych, które pieczołowicie należało zaprojektować w programie 3D Builder i odpowiednio je razem dopasować w całość. Model następnie został wydrukowany. Zaprojektowaliśmy również wspólnie model 3D czołgu, zakładając z góry, że będzie miał obrotową wieżyczkę z lufą. W tym celu musieliśmy tak dopasować średnicę osi wieżyczki do otworu w korpusie czołgu, aby wieżyczka swobodnie się obracała. Pomocne tutaj okazało się narzędzie „Miara”. Wiele trudności sprawiło nam zaprojektowanie samych gąsienic czołgu. Czołg następnie został wydrukowany, a wieżyczka sprawdzona pod kątem obracania się. Uczniowie wykonywali również swoje własne projekty, np. czołgów (w 3D Builder i w Blenderze) a także inne projekty (np. podstawkę pod konsolę), które potem drukowaliśmy.
W kwietniu zajmowaliśmy się również sterowaniem i programowaniem robotów Codey Rockey oraz robota humanoidalnego JD Humanoid w środowisku Blockly i tekstowym środowisku JavaScript. W tym ostatnim, korzystaliśmy z poznanych komend tekstowych JavaScript, aby precyzyjnie sterować serwomechanizmami robota, sterującymi głową i kończynami robota. Za pomocą odpowiednich poleceń, można było np. obrócić głowę robota o zadany kąt w określoną stronę, czy poruszyć precyzyjnie daną kończyną.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Zapraszamy do obejrzenia filmu6
Zapraszamy do obejrzenia filmu7